Zitten is het nieuwe roken…

Hoeveel beweeg jij eigenlijk?

Een inactieve leefstijl is misschien wel de grootste bedreiging voor de mens in de toekomst, de grootste oorzaak van ziekte en de grootste oorzaak van vroegtijdig sterven. Inactiviteit heeft ook een enorme impact op onze leefkwaliteit. Als we de 25 jaar voorbij zijn, begint automatisch een degeneratie proces van het lichaam. Vooral door langdurig zitten, langer dan 1,5 a 2 uur aaneengesloten, wordt dit degeneratieproces enorm versneld. Volwassenen zitten gemiddeld 9 uur en 7 minuten per dag. Tijdens je werk, het eten, lezen, tv-kijken, computeren. Zitten is daarmee het roken van de 21 eeuw geworden. Niet alleen met voeding, maar ook met voldoende beweging doe je je lichaam en geest een groot plezier.

 

Verminderde spierkracht, lenigheid en uithoudingsvermogen
De fysieke fitheid begint al als je 30 jaar bent, behoorlijk achteruit te gaan, vooral als we inactief leven. Onze spierkracht vermindert, we worden steeds minder lenig, onze mobiliteit en coördinatie
neemt af. Ook het uithoudingsvermogen daalt steeds verder. Door vaak langdurig te zitten neemt de spiermassa versneld af, waardoor de ruststofwisseling daalt en we gemakkelijker zwaarder worden. De keuze voor een verkeerd dieet zorgt alleen nog maar voor meer afname van spiermassa. De spieren worden vaak namelijk gebruikt als energiebron als het lichaam te weinig energie
binnen krijgt. Je lijkt af te vallen, maar je raakt voornamelijk spier- en vochtmassa kwijt. Bovendien krijg je minder energie om te bewegen. Het jojoën is daarmee begonnen.

Hart- en vaatziekten
Door veel te zitten verhoogt het vetpercentage in ons bloed, neemt het slechte (LDL) cholesterol toe en lopen we groter risico op hart- en vaatziekten. Je aderen slibben sneller dicht (atherosclerose), je krijgt een groter risico op hartritmestoornissen enorm en ook je botten worden zwakker (osteoporose). Je denkt dat het jou niet zal overkomen, tot het ineens te laat is.

Obesitas en diabetes
Na verloop van tijd leidt inactiviteit onherroepelijk richting overgewicht en diabetes. In Nederland is meer dan 50 % van de mensen al echt te zwaar en komen er meer dan 70.000 diabeten bij per jaar. Dat lijkt al bijna een geaccepteerde ziekte, maar wie zit er te wachten op een hoge bloeddruk, problemen met zien, zenuwschade met maag- en darmproblemen tot gevolg, en chronische vermoeidheidsklachten?

Slaapproblemen en ontstekingen                                                           Door veel langdurig te zitten raken we sneller vermoeid en ontstaan er gemakkelijker slaapproblemen. We krijgen een trager reactievermogen ons geheugen verslechtert. Doordat we teveel stilzitten, neemt de elasticiteit van het centrale zenuwstelsel af en wordt het gehalte van ontstekingseiwitten in ons bloed verhoogd, waardoor we steeds vaker last van allerlei ontstekingen krijgen.

Cognitief prestatievermogen
Onze inactiviteit en het vele zitten zorgt voor een versnelde afname van onze reactiesnelheid en ons geheugen. Je kunt door een slechtere doorbloeding van je hersenen minder goed complexe beslissingen nemen, minder snel informatie verwerken en je kunt je minder goed concentreren en dingen onthouden. Door inactiviteit en langdurig zitten ontwikkelt zich op termijn vaak een depressie en chronische vermoeidheid.

Medicatie of beweging… jij kiest
Overgewicht, diabetes, te hoog cholesterol, hoge bloeddruk, slaapproblemen, depressie. De meesten gaan naar de dokter en krijgen medicatie. Fantastisch dat het bestaat en dat je zo geholpen kunt
worden, maar een deel had voorkomen kunnen worden door een beetje beweging en een beetje opletten op wat je opeet. Zeker als je veel zit en veel stress hebt, kun je een burn-out ontwikkelen. Dan ben je nog verder van huis.

Jaarlijks sterven er in Nederland alleen al meer dan 8000 mensen vroegtijdig aan het Sedentary Death Syndrome (SDeS), het zittende leefstijl syndroom. En dan te bedenken dat dit leed voor meer dan 90% te voorkomen is door elk dagdeel 10 tot 20 minuten te bewegen en 2 keer per week te sporten. Een goede reden dus om uit de stoel te komen en meer te bewegen.

10.000 Stappen per dag
Een mooi uitgangspunt: 10.000 stappen per dag. Meer mag natuurlijk ook! Meet het na met een stappenteller of met een app op je telefoon. Of een half uurtje per dag wandelen. Of 3 x 10 minuten. Probeer elk dagdeel te bewegen, minimaal 10 minuten, liever 20 minuten. En neem geen genoegen met minder dan 10.000 stappen per dag. Dan nog 2 x per week je hartslag goed een half uur flink omhoog met een sportieve activiteit en je keert al die bovenstaande zaken ten goede. Dat kost je eigenlijk echt heel weinig tijd per dag…. Maak er je nieuwe goede gewoonte van. Verder weg parkeren, de fiets pakken, de trap nemen in plaats van de lift, een sportieve activiteit oppakken. Doe het voor JEZELF!

Om tijdens je werk of thuis tijdens het computeren meer te bewegen schreef FoodMindMotion al eerder voor jullie de “kantoorworkout’ met allerlei oefeningen voor tijdens het werk. Doe ’t samen
met je collega’s of familieleden. Nee, het is echt niet raar, het is supergoed voor je! Gewoon doen!
WE MOETEN DUS VAKER BEWEGEN GEDURENDE DE HELE DAG! Hoe doe jij dat?