Over wat gezond is, kunnen we heel lang praten. Maar over wat voor jou gezonder is, hoef je vast niet lang na te denken. Dat weet je wel.
Maar… weten is nog geen doen. Door een maand lang een gezonde uitdaging vol te houden, wordt het makkelijker dat ook in de toekomst te blijven doen. Dat blijkt ook uit onderzoek. Daarom helpen we jou om samen met heel veel anderen in maart in actie te komen voor jouw gezondheid. Dat is veel leuker en het werkt echt. Kies een uitdaging en meld je direct gratis aan!

30dagengezonder: uitdaging of makkie?
Doe mee en ervaar het zelf

Alleen of samen met anderen meedoen

Meedoen: dat kan in je eentje of (wel zo leuk) samen met anderen: collega’s, sportmaten, buren, vrienden of gezin.
Sinds  2018 wordt de actie uitgevoerd. Met steeds meer deelnemers. Bijna iedereen lukte het om vol te houden.  Vorig jaar waren er ruim 3500 individuele aanmeldingen. Daarnaast deden er 13 scholen en 73 bedrijven mee. In 2022 gaan we voor nog meer!

Zo helpen we jou (en het kost je niets!)

  • Vlak voor de start en tijdens de actie ontvang je twee keer per week een nieuwsbrief met tips om je uitdaging vol te houden.
  • Je ontvangt een ‘contract met jezelf’. Schrijf hier je uitdaging op en plak hem op je koelkast of boven je bed! Hierop houd je ook dagelijks bij hoe het gaat met je uitdaging.
  • Op onze Facebookpagina vind je nuttige tips en kun je in contact komen met andere deelnemers.
  • Doe je mee met je school of bedrijf? Dan ontvang je van ons een digitale toolkit met onder andere wervingsmateriaal en tips om de van 30dagengezonder op jouw school/klas of bij jouw bedrijf/team een succes te maken.

Welke uitdagingen kun je kiezen?

Dat bepaal je zelf. Uitdagingen kunnen heel divers zijn, bijvoorbeeld zijn: elke dag op tijd naar bed, water drinken in plaats van alcohol of fris, 30 dagen een appje, kaart of telefoontje sturen naar een vriend/vriendin. Of ga je iedere dag een natuurfoto maken (en daarvan genieten), koud afdouchen, dagelijks een ommetje maken of een maand niet Netflixen? Bedenk voor jezelf of samen met anderen een gezonde uitdaging die bij jou past. Op deze website kun je inspiratie opdoen.

Tips voor het kiezen van een uitdaging

  • Maak het zo concreet mogelijk: bijvoorbeeld ik ga elke dag 5.000 stappen zetten (in plaats van meer bewegen), of elke dag 30 minuten een boek lezen of muziek luisteren (in plaats van meer tijd voor mezelf)
  • Zorg dat het haalbaar is: als je bijvoorbeeld weinig aan sport doet, ga dan niet ineens voor 50 push-ups per dag
  • Zoek steun: schreeuw van de daken dat je meedoet en met welke uitdaging. Dan kunnen anderen je helpen het vol te houden. Als anderen weten dat je een maand geen alcohol drinkt, zullen ze minder snel een wijntje aanbieden. Wel zo handig toch?
©30dagengezonder is een initiatief van GGD Gooi en Vechtstreek dat in maart 2022 i.s.m. GGD Hollands Noorden, GGD Kennemerland, GGD Noord- en Oost-Gelderland, GGD West-Brabant en GGD Zaanstreek Waterland uitgevoerd wordt. In 2022 ondersteund door Groen Kapitaal van de provincie Noord-Holland. Door deelname kun je (ongezond) gewoontegedrag doorbreken of experimenteren met gezonder gedrag. Deelname is gratis.