Groen en gezond gaan samen. Weer of geen weer: buiten zijn frist op. Natuur zorgt voor ontspanning en nodigt uit tot bewegen. Natuur geeft je energie, schone lucht, rust en ruimte in je hoofd. Hoe mooi is dat? Kijk om je heen en ga er op uit.

 

Welke uitdaging kies jij? De tips hieronder zullen je inspireren:

  • Maak dagelijks een natuurfoto. Wandel naar een natuurgebied of park. Ruik de eerste bloemen, bewonder het frisse groen en zingende vogels, laat je overdonderen door prachtige wolkenpartijen, waai uit op het strand.
  • Werk mee in de (buurt)tuin
  • Maak elke dag een lunchwandeling (met of zonder collega’s)
  • Tel elke dag vogels wanneer je buiten bent
  • Doe dagelijks ademhalingsoefeningen in de buitenlucht
  • Ga speuren naar sporen. Maak foto’s van pootafdrukken in het zand, afgekloven dennenappels, veren en keutels op de grond
  • Hou een natuurkalender bij, voor jezelf of via waarneming.nl

Tips voor het kiezen van een uitdaging

  • Maak het zo concreet mogelijk: bijvoorbeeld ik ga elke dag 5.000 stappen zetten (in plaats van meer bewegen), of elke dag 30 minuten ontspannen (in plaats van meer tijd voor mezelf).
  • Zorg dat het haalbaar is: als je bijvoorbeeld weinig aan sport doet, ga dan niet ineens voor 50 push-ups per dag.
  • Zoek steun: schreeuw van de daken dat je meedoet en met welke uitdaging. Dan kunnen anderen je helpen het vol te houden. Als anderen weten dat je een maand geen alcohol drinkt, zullen ze minder snel een wijntje aanbieden. Wel zo handig toch?!