Veel ideeën voor uitdagingen heb je kunnen vinden op de pagina’s aandacht, in beweging, gezond eten en drinken, de natuur in en ontspanning. Je kunt natuurlijk ook zelf een hele andere uitdaging bedenken.  Gebruik je fantasie en  ga voor een uitdaging die in jouw leven past.

 

Hieronder vind je wat inspiratie:

  • Elke dag koud afdouchen
  • Eten zonder telefoon
  • Pas na het ontbijt op je telefoon kijken, niet meteen na het opstaan
  • Staand bellen of nog beter wandelend
  • Na 1 uur achter de laptop, even rekken en strekken
  • Je social media gebruik beperken tot maximaal 30 minuten
  • Je hoofd fitter houden door je taken één voor één af te vinken
  • Een half uur eerder opstaan
  • Één hoofdstuk uit je favoriete boek lezen
  • Een half uur minder televisie kijken
  • Iedere dag één ding opschrijven waarop je trots bent
Ga de uitdaging aan en stop met roken!

Elk jaar gaan meer dan 50.000 mensen deze uitdaging aan tijdens de landelijke Stoptober campagne. Maar ook 30dagengezonder is een goed moment om te minderen of te stoppen met roken. Elke sigaret die je minder rookt, is een stapje dichterbij een rookvrijleven. Wil je ook met meer lucht in je longen en een betere conditie aan de lente beginnen? Elke dag een frisse adem en een beter humeur? En meer energie? Dan is deze uitdaging iets voor jou. Ga de uitdaging aan tijdens 30dagengezonder en kijk voor meer informatie over stoppen met roken op www.rokeninfo.nl.

Tips voor het kiezen van een uitdaging

  • Maak het zo concreet mogelijk: bijvoorbeeld ik ga elke dag 5.000 stappen zetten (in plaats van meer bewegen), of elke dag 30 minuten ontspannen (in plaats van meer tijd voor mezelf).
  • Zorg dat het haalbaar is: als je bijvoorbeeld weinig aan sport doet, ga dan niet ineens voor 50 push-ups per dag.
  • Zoek steun: schreeuw van de daken dat je meedoet en met welke uitdaging. Dan kunnen anderen je helpen het vol te houden. Als anderen weten dat je een maand geen alcohol drinkt, zullen ze minder snel een wijntje aanbieden. Wel zo handig toch?!