De meeste mensen worden blij van sociale contacten. Contact (ook op afstand) is goed voor je gezondheid. Door een druk (gezins)leven en/of de verleiding van tv en Netflix kan het contact met belangrijke vrienden en kennissen in de knel komen. Misschien wil je graag nieuwe mensen ontmoeten. Ook een praatje met een vreemde kan een goed gevoel geven. Maak er een leuke uitdaging van en ga voor 30 dagen aandacht (voor elkaar).

 

Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • Geef dagelijks jezelf of iemand anders een compliment
  • Maak elke dag tijd voor een leuk appje, kaartje, mailtje of telefoontje naar een vriend of vriendin
  • Geef aandacht aan je gesprekspartner, laat alle beeldschermen met rust!
  • Laat een maand de tv en/of Netflix uit
  • Laat je kind je helpen met dagelijkse klusjes; samen is het leuker
  • Stel je partner elke dag een leuke persoonlijke vraag
  • Doe dagelijks iets voor een ander

Tips voor het kiezen van een uitdaging

  • Maak het zo concreet mogelijk: bijvoorbeeld ik ga elke dag 5.000 stappen zetten (in plaats van meer bewegen), of elke dag 30 minuten ontspannen (in plaats van meer tijd voor mezelf).
  • Zorg dat het haalbaar is: als je bijvoorbeeld weinig aan sport doet, ga dan niet ineens voor 50 push-ups per dag.
  • Zoek steun: schreeuw van de daken dat je meedoet en met welke uitdaging. Dan kunnen anderen je helpen het vol te houden. Als anderen weten dat je een maand geen alcohol drinkt, zullen ze minder snel een wijntje aanbieden. Wel zo handig toch?!