Thuiswerken zonder lichamelijke klachten – Tips van ‘gezond aan het werk’-coach Ilya

Werkplek met laptop

Werkplek met laptop: zet het scherm op ooghoogte en gebruik een los toetsenbord.

Thuis heb je vaak geen goede bureaustoel, laat staan een verstelbaar bureau. Je werkt veelal gewoon met de laptop op schoot of aan de eettafel. Prima voor een paar uur. Maar wat nu als je de hele week thuiswerkt? Ik heb twee belangrijke adviezen voor je om lichamelijke klachten te voorkomen.

Werken met een laptop
De Arbowet adviseert het werken met een laptop te beperken tot maximaal twee uur, verspreid over de dag. Het is niet mogelijk een gezonde werkhouding aan te nemen als je uitsluitend met een laptop werkt. Het scherm staat niet op ooghoogte, dus ga je gebogen zitten.
Dit is vrij eenvoudig op te lossen. Heb je een los toetsenbord en een losse muis? Of kun je die meenemen van kantoor? Plug deze dan in en plaats je laptop op een verhoging, zodat hij op ooghoogte komt te staan, zoals op de afbeelding. Door het beeldscherm en het toetsenbord op te splitsen kun je nek-schouderklachten voorkomen.

Tafelhoogte
Eettafels zijn gemaakt om aan te eten, en over het algemeen veel te hoog voor beeldschermwerk. Kies daarom een hoge stoel en/of een lage tafel om aan te werken. De ideale werkhoogte is wanneer de tafel net iets onder ellebooghoogte valt. Dan kun je tijdens het werken de armen ontspannen naar beneden te laten hangen. De bovenarmen verticaal, de onderarmen horizontaal; dat leidt het minst tot lichamelijke klachten. Ga desnoods op een extra kussen zitten. En als je voeten zweven: improviseer een voetenbankje zodat je je voeten er plat op kunt zetten.

Wil je weten hoe je de gehele werkplek het beste kunt instellen? Ga dan naar www.werkplekchecklist.nl.