Hoe motiveer je jezelf om te bewegen?

Publicatiedatum: 17 maart 2021

Tijdens de campagne 30dagengezonder werken we samen met meerdere partners. Zo ook in het kader van sport en bewegen. Hieronder zet Kenniscentrum Sport & Bewegen nog eens op een rijtje hoe belangrijk het is om voldoende te bewegen.

De coronacrisis leidt ertoe dat we meer thuis zitten en daardoor gebruikelijke beweegmomenten missen. Actief woon-werktransport valt voor veel mensen weg door thuiswerken. Ook missen we gezamenlijke sportactiviteiten nu er veel niet kan of zelfs afgelast is (Allesoversport, 2020). Welke rol speelt motivatie in deze ontwikkeling en hoe kun je hierop inspelen?

Wat weten we over onze motivatie?
Tussen 2011 tot 2018 steeg de motivatie van Nederlanders om te sporten en bewegen. Daarentegen blijkt de motivatie om te sporten en bewegen in 2020 nauwelijks toegenomen, ondanks dat er wel veel aandacht voor was. Dit komt dit doordat veel sport- en beweegactiviteiten tijdelijk niet mogelijk waren (Mulier, 2021). Dit Nationaal Sportonderzoek geeft veel aanknopingspunten voor de rol die motivatie speelt bij sport en bewegen. Zo geeft maar liefst 58% van de volwassenen aan sport en bewegen leuk te vinden. Daar tegenover staat een groep van 19% die dit niet leuk vindt. Daarnaast is het opvallend dat 40% van de volwassenen het lastig vindt regelmatig ‘in beweging te komen’ en 19% niet aan sporten en bewegen toe komt.

Inspelen op motivatie
Wat kun je doen als je het belang van sport en bewegen wel inziet, maar het lastig vindt om regelmatig in beweging te komen? Allereerst is het belangrijk om een activiteit te zoeken die je leuk vindt. Als je iets oprecht leuk vindt om te doen, ben je intrinsiek gemotiveerd en daarmee eerder geneigd deze activiteit regelmatig te ondernemen. Daarnaast is de kans groter dat je dit beweeggedrag ook op de lange termijn volhoudt. Mocht je reguliere sport- of beweegactiviteit momenteel geen optie zijn vanwege de coronamaatregelen, probeer dan eens iets anders uit om toch in beweging te blijven. Denk aan hardlopen, wandelen of bijvoorbeeld skeeleren en kom erachter wat werkt voor jou als tijdelijke oplossing.

Maak een plan
Vind je het toch lastig of heb je het gevoel niet aan sport en bewegen toe te komen, bedenk dan concrete doelen en acties die op korte termijn haalbaar zijn. Het werkt motiverend wanneer je tussentijds resultaat ziet, zodat het doel haalbaar voelt. Een voorbeeld van een concreet doel: ‘drie keer in de week een rondje wandelen’. Aan dit doel kun je concrete acties koppelen, door ‘als-dan’ plannen te formuleren. Bijvoorbeeld: ‘als ik op maandagavond klaar ben met eten, dan ga ik eerst een rondje wandelen voordat ik op de bank ga zitten’. Dit werkt als een herinnering en zorgt voor een extra boost motivatie zodra je daadwerkelijk bewogen hebt.

Invloed van je omgeving
Uiteraard speelt ook de fysieke omgeving een grote rol in je motivatie om te sporten en bewegen. Een fysieke omgeving die aanzet tot bewegen verhoogt de motivatie en zorgt voor een lagere drempel om te bewegen. Met de komst van de lente ontstaat bijvoorbeeld een motiverende omgeving, ook met de huidige coronamaatregelen in gedachten. Een strakblauwe lucht, stralende zon en een aangename temperatuur: voor velen ideale omstandigheden om lekker buiten te gaan sporten en bewegen. Lopend naar de supermarkt, een wandeling door het bos of het park, een uurtje fietsen of hardlopen na je werk. Elke beweging telt!

Bronnen
Mulier Instituut. vandenDool R, Motivatie om te sporten en bewegen voor volwassenen, 2011, 2018, 2020. 2021
Alles over sport. Hoe blijf je gemotiveerd om te bewegen in de herfst- en wintermaanden? 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer nieuws

Al het nieuws