Mindfulness-oefening tijdens het wandelen

Mindfulness gaat over het hier en nu. Leven met volle aandacht. Een korte wandeling kun je mooi combineren met een mindfulness-oefening. Daarbij ben je je heel bewust van wat je voelt en wat je waarneemt in de natuur. Woon je in de stad? Zoek dan bijvoorbeeld een park op.

Waarnemen

Wat neem je waar tijdens het wandelen? Hoe voelt de grond onder je voeten? Is de ondergrond hard, of juist zacht? Wees je bewust van elke stap die je zet. Kijk om je heen. Wat zie en ruik je allemaal? Alsof je door de ogen van een kind de wereld opnieuw ontdekt. Hoe zien de bomen eruit? Zijn ze kaal omdat het winter is, of zie je de jonge groene spruiten al op de takken tevoorschijn komen, nu de lente haar intocht doet? Welke vogels zie en hoor je? Misschien heb je in de verte al een specht horen roffelen.

Zonder oordeel

Ruik je de lente al? Wees je bewust van de warmte van de zon op je huid, of juist van de gure wind die langs je gezicht waait. Welke sensaties voel je in je lichaam terwijl je aan het wandelen bent? Fysieke sensaties? Wees je ook bewust van de gevoelens die je daarbij hebt. Wat voel je wanneer je de vroege voorjaarszon zich weer laat zien? Of wanneer het halverwege je wandeling toch opeens begint te plenzen? En kun je hier, zonder oordeel, naar kijken?

Doordat je tijdens deze oefening heel aandachtig en bewust wandelt en voelt, kom je steeds meer in het hier en nu met je aandacht. Alleen dan kom je tot rust.