Meer bewegen, hoe doe je dat? Tips van Ingrid, onze leefstijlcoach

Ben je van plan deze maand om meer te gaan bewegen? Dat is goed, want van nature is de mens lui, om energie te besparen. We zijn dus niet zomaar in beweging te krijgen.

Beweegnorm

De beweegnorm is 150 minuten per week matig intensief bewegen. Pak de fiets, ga lopen of stofzuigen, neem de trap… Daarnaast is het advies om minder te zitten. Ga daarom elk half uur even staan en beweeg! Probeer nooit langer dan twee uur onafgebroken te zitten.

In de benen

Bedenk eens wat je gisteren en vandaag aan beweging deed en houd dat eens een paar dagen bij. Wat is je conclusie? Als je meer wilt bewegen en minder zitten, wat kun je dan doen? 

  • Zet je auto iets verder weg van je huis of werk, dan loop je een paar minuten extra.
  • Wandel twee maal per week naar je werk als je in je woonplaats werkt.
  • Stap een halte eerder uit de bus of tram;
  • Pak altijd de trap, in plaats van lift of roltrap; 
  • Ga dagelijks 15 tot 30 minuten lunchwandelen;
  • Sta na elke 30 minuten achter een beeldscherm even op en haal een beker water of thee. Dan kom je ook gemakkelijk aan je 1½ liter vocht per dag.
  • Maak dit weekend een mooie wandeling in de natuur.