Lezen en ontspanning – Tips van ontspanningscoach Naomi

Komende week (7 tm 15 maart) is het Boekenweek. Dat past mooi bij verschillende uitdagingen van 30dagengezonder. Immers: lezen vermindert stress. Bovendien ga je er beter van slapen, verbetert het je geheugen en zou je er zelfs langer door leven. Zes minuten lezen per dag zou al effect hebben, las ik in een onderzoek. Dat klinkt goed!

Jezelf verliezen in een boek

Je hoeft het lezen echt niet uit te stellen tot de volgende vakantie. Plan voor jezelf momenten in de week waarbij je je even terug kunt trekken en jezelf mag verliezen in je boek. Bijvoorbeeld wanneer je uit je werk komt, of voor het slapen.

Spannend en ontspannen

Het maakt wel uit wat je dan leest. Zo had ik laatst een heel spannend boek over de Tweede Wereldoorlog. Zó spannend, dat ik het moeilijk kon wegleggen; ik ging veel te laat slapen. Toen mijn nachtlampje eenmaal uit was, spookten de beelden nog door mijn hoofd en sliep ik onrustig. Ik werd bepaald niet uitgerust wakker. Daarom bewaar ik de spannende boeken voor andere momenten en lees ik ’s avonds iets ontspannends.

Mijn top 5

De afgelopen jaren is mijn boekenkast flink uitgebreid met boeken over yoga, spiritualiteit, meditatie en ontspanning. Sommige boeken lees ik vaker, zoals die van Eckhart Tolle. Hij is een spirituele leraar van deze tijd, die wereldwijd mensen inspireert om meer liefde, geluk, creativiteit en innerlijke vrede te vinden door meer in het Nu te leven. Voor mij was dit boek destijds echt een eye opener.

Welke boeken ik nog meer aanraad? Hieronder mijn top 5:

  1. De kracht van het NU en Een nieuwe aarde – Eckhart Tolle
  2. Mindfulness – Thich Nhat Hanh
  3. Spoedcursus Verlichting – Tijn Touber
  4. De Alchemist – Paulo Coelho
  5. De dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt – Haemin Sunim

Heel veel leesplezier!