Je bent er bijna! Hoe straks verder? – Tips van Brijder-coach Esther

De 30 dagen zijn bijna om. Hoe kijk jij naar het eind van deze periode? Denk je: “Nu al?’ Slaak je een diepe zucht: “Pff, eindelijk weer alcohol!” Of ga je nog even door en pak je de maand april ook mee? Is het een idee om elk voorjaar een alcoholvrije periode in te lassen?

Hulp bij stoppen of minderen

Behoefte aan extra hulp bij stoppen of minderen met alcohol? Er is veel mogelijk:

  • Online en anonieme ondersteuning. Kijk op www.minderdrinken.nl of www.onlinezelfhulp.nl/.
  • Maak gebruik van een gratis adviesgesprek bij Jellinek. Hiervoor kun je op werkdagen bellen (van 9-11 en van 15-17 uur) met de Jellinek advieslijn op 088 – 505 12 20.  
  • Moti55 is een gratis gesprekstraject voor 55-plussers die willen stilstaan bij hun alcoholgebruik.  Meer info: www.moti55.nl. Aanmelden via moti55@jellinek.nl.

Tips voor minder alcohol

Misschien lijken het open deuren, maar deze tips werken echt om te minderen:

  • Zorg dat je voldoende drankjes in huis hebt zónder alcohol.
  • Vind afleiding op de momenten waarop je in het verleden altijd alcohol nuttigde.
  • Houd een dagboek bij. Dan ben je er bewust mee bezig en zul je vermoedelijk minder alcohol drinken.
  • Ontdek je eigen ‘alcohol-patronen’ en bedenk hoe daarmee om te gaan. Bijvoorbeeld: “Ik drink nooit voor 5 uur. Tenzij het weekend is. Of als ik naar een voetbalwedstrijd ga.” Kortom, herken je gewoontes en wees daarin eerlijk naar jezelf. Je wilt toch minderen…

Ik wens je veel succes toe, ook na de periode van 30 dagen gezonder!