Hoe zeg je nee?

Waarschijnlijk heb je als je dit leest al een aantal zwakke/ moeilijke momenten overwonnen. Goed gedaan! Is het niet gelukt, treur niet en pak de draad weer op.

Wat kun je doen op moeilijke momenten:
– Het vermijden van de situatie. Dus ga niet naar dat feestje. Dit is de makkelijkste weg maar als je dan toch gaat:
   o Zorg ervoor dat jij anderen inlicht over het feit dat jij die avond niet drinkt en vraag hulp.
   o Wees de Bob, inmiddels is dan geaccepteerd dat jij niet drinkt.
   o Kijk of je wat kunt doen tijdens het feest. Kun jij de gastvrouw of gastheer helpen door hapjes te maken, rond te gaan of je te ontfermen over de muziek.

Vind je een moeilijk moment juist net voor het slapen gaan, omdat je alcohol als slaapmutsje gebruikte. Zoek dan naar alternatieven: rustgevende thee, doe een korte meditatie oefening, lees een leuk boek of neem een douche. Douchen helpt vaak tegen trekmomenten.

Kun jij niet ontspannen zonder alcohol? Ook hiervoor geldt weer: zoek naar alternatieven. Afleiding zoeken is dan vaak wat helpt en in beweging komen ook. Dus ga een wandeling maken. Vanaf je af schrijven kan ook helpen of een lekker alternatief drankje in de vorm van een heerlijke koffie. Wil jij liever een persoonlijk gesprek? Neem dan gerust contact op met de afdeling van preventie door te mailen naar: preventie@brijder.nl of te bellen naar: 088 3582260