Feiten en fabels over stress

Feiten en fabels over stress
Alcohol zorgt ervoor dat je beter kunt ontspannen: Fabel
Dit is een fabel. Misschien herken je het wel. Voordat je naar bed gaat neem je nog even een glaasje wijn om te ontspannen en lekker in te slapen. Alcohol heeft een verdovende werking, dus misschien slaap je inderdaad sneller in. Maar wist je dat je door alcohol juist slechter slaapt? Je slaapt meestal minder diep en onrustiger dan wanneer je geen alcohol drinkt. Sommige mensen worden ook midden in de nacht, of heel vroeg wakker van alcohol. Dit zorgt ervoor dat je minder fit bent gedurende de dag en hierdoor misschien minder goed met stressvolle situaties om kan gaan dan wanneer je uitgerust bent. Neem liever een kopje thee of doe wat yoga oefeningen voor het slapen.
Als je mediteert mag je nergens aan denken: Fabel
Ook dit is een fabel. Bij meditatie gaat het erom dat je helemaal in het moment aanwezig bent. Al jouw gedachten en gevoelens horen hier ook bij. De kunst is dat je probeert alles te observeren wat
er voorbij komt. Alsof je even uitzoomt en van een afstandje naar jezelf kijkt en alles wat voorbij komt. Je observeert jouw gedachtes, jouw gevoelens en de weerstand die je misschien ervaart. Het
hoort er allemaal bij. Een makkelijke tool die je kunt gebruiken bij het mediteren is de ademhaling. Zonder dat je iets verandert aan je adem volg en observeer je de adem. Je zult merken dat je als
vanzelf al rustiger begint te ademen. Alleen al doordat je aandacht hebt voor je ademhaling. En elke keer wanneer je opmerkt dat je afdwaalt en met je gedachten op andere plekken bent dan hier, dan kom je weer terug bij je adem. Probeer het maar eens!

Misschien is deze bodyscan ook iets voor jou?

Televisie kijken ontspant altijd: Fabel
Dat geldt niet voor iedereen. Via de tv komen er veel prikkels op ons af. Sommige mensen zijn hier zeer gevoelig voor en worden hier juist onrustig van. Pak dan liever een boek, ga lekker naar buiten
of zoek een plekje in huis waar je kunt mediteren.
Stress is altijd slecht voor je: Fabel
Stress is niet altijd slecht voor je. Soms heb je stress nodig om beter te presteren. Stress is eigenlijk een hele natuurlijke reactie van ons lichaam. Het maakt je alert en geconcentreerd. Stress maakt je
lichaam klaar voor actie zodat je eventueel kunt reageren op bedreigende situaties. Het wordt pas ongezond wanneer je na een moment van stress geen moment van rust en ontspanning neemt. Dus
je hebt die deadline gehaald, of die presentatie waar je zo enorm tegenop zag. Gun jezelf hierna dan ook dat moment van rust. Of misschien juist voordat je die presentatie gaat geven. Een paar minuten laag in de buik ademen heeft al direct effect. Hiermee spreek je dat deel van je zenuwstelsel aan dat verantwoordelijk is voor rust en ontspanning. Alsof jij je lichaam hiermee een seintje geeft dat het oké is om even een stapje terug te doen zodat jij je weer kunt opladen voor het volgende.
Je kunt stress verminderen door aan yoga te doen: Feit
Dit is zeker waar. Yoga leert je namelijk meer bewust te worden van je lichaam én je geest. Met yoga en meditatie breng je jouw aandacht naar binnen toe waardoor je weer in contact komt met jezelf. Je leert luisteren naar je lichaam en je intuïtie zodat je op tijd kunt anticiperen wanneer iets niet goed voelt. Je leert op tijd de rust te nemen waar je lichaam soms behoefte aan heeft. Hoe vaak gaan we toch met iets door, terwijl je gevoel aangeeft dat dit niet goed is voor jou. Uiteraard is ieder persoon anders en reageert iedereen anders. Maar het is het proberen waard! Toch?