Fabel en feitjes over voeding

Fabels en feitjes over voeding
Wat moet je nou nog geloven? Wat mag je nou wel of niet eten? Waar word je nu dik van en waarvan niet? Het allerbelangrijkste is om je eigen gezonde verstand te gebruiken. Heel veel dingen weet je wel, maar het is lastig om deze uit te voeren in een omgeving die heel veel verleidingen biedt. En er zijn een heleboel goeroes die het allemaal weten. Van jouw verwarring en hun overtuigende verhalen, kopen zij hun nieuwe Porsche. Toch nog even wat (wetenschappelijke) fabels en feiten op een rijtje:

1. Koolhydraatarm eten?
2. Suiker de nieuwe vijand?
3. Melk alleen voor dieren?
4. Van E-nummers krijg je hoofdpijn?
5. Hoe meer water je drinkt hoe beter het is?
6. Paleo, eten zoals onze voorouders aten is goed
7. Je moet glutenvrij eten?
8. Ontbijten is verplichte kost?

Ad 1. Koolhydraatarm eten?
Koolhydraatbeperkt of zelfs koolhydraatarm eten is de nieuwste “trend”. In feite is het niet meer dan logisch dat je als je af wilt vallen koek, snoep, gebak en chips moet laten staan. Dan eet je al gauw een stuk koolhydraatarmer dan je deed. En een stuk vetarmer trouwens ook. Koolhydraten zorgen voor direct beschikbare energie. Als je veel sport of beweegt, mag je gewoon koolhydraten binnenkrijgen. Je moet zoeken naar de juiste balans. En kiezen voor goede koolhydraten uit volkorenbrood, groenten en fruit. Dan krijg je ook nog eens die broodnodige vezels binnen om je darmen gezond te houden. Die zijn heel belangrijk!

Ad 2. Suiker is de nieuwe vijand
Suiker is slecht voor je gebit. Dus als je niet zit te springen om een ingrijpend tandartsbezoek, is het
wijs om suiker met mate te gebruiken. In veel landen wordt aangegeven dat 50 gram suiker per dag de bovengrens is in een gezond patroon. Wij Nederlanders stouwen gemiddeld per jaar een kruiwagentje vol per persoon weg (40-50 kilo). Ai, dat is twee keer zo veel…. Van alles wat je bovenmatig eet word je dikker. En overal zit suiker in. Om het lekkerder te maken, of langer houdbaar. Wees kritisch op je eigen suikergebruik. Met z’n allen eten we er nu teveel van. Probeer het zoveel mogelijk uit hele vruchten (dan komt de energie langzamer vrij) te halen. Ban fris- en vruchtendranken uit. En neem bewust af en toe iets lekkers, maar beperk je. Dat is goed voor je figuur èn je mondgezondheid.

Ad 3. Melk is alleen voor dieren. Wij zijn de enige zoogdieren die melk van een ander dier drinken. We zijn overigens ook de enige zoogdieren die autorijden en computers gebruiken. Zuivelproducten leveren calcium, veel eiwitten, vitamines B2 en B12, fosfor, kalium. Dat is nuttig voor je lijf. Vind je het maar niks of kun je niet tegen lactose, dan kun je deze voedingsstoffen ook binnenkrijgen door andere voeding te kiezen. Het is dus niet noodzakelijk, maar wel handig.

Ad 4. Van E-nummers krijg je hoofdpijn
Dat zou niet moeten kunnen. E-nummers zijn door en door getest door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid voordat ze deze kwalificatie krijgen en gebruikt mogen worden in voeding. Die controle geldt overigens niet voor allerlei vage supplementen die mensen innemen. De vraag is dus vaak waar je hoofdpijn van krijgt. Bovendien kun je E-nummers ook gewoon vermijden door zo natuurlijk mogelijk te eten.

Ad 5. Hoe meer water je drinkt hoe beter het is
Als mensen gewicht willen verliezen lopen ze ineens met flesjes water en drinken veel meer. Niet heel erg, zolang je het maar niet overdrijft. Je lichaam kan heel goed zelf aangeven of je dorst hebt, en als je daarop tijdig reageert is het goed. Anderhalf tot twee liter vocht uit al je drinken, maar ook afkomstig uit je voeding is voldoende. Het is meer dat je jezelf afleidt van het eten dat je anders zou doen. Dat is
misschien behulpzaam. Je moet alleen wat vaker naar de WC, en echt teveel water zorgt ervoor dat
voedingsstoffen minder goed kunnen worden opgenomen in je bloed.

Ad 6. Paleo – zoals onze voorouders aten is goed
Paleo… eten weer wat onze voorouders aten. Tja…., maar dat weten we helemaal niet precies. Je hoeft helemaal niet zo ver terug. Ga maar eten wat je grootouders aten. Gewoon drie hoofdmaaltijden, groenten en fruit, vlees of vis, en af en toe wat lekkers. Meestal zelfgebakken of in elk geval in matige hoeveelheden. En ga maar doen wat je grootouders deden. Heel veel meer fysiek werk dan wat we nu doen. En wil je niet de was schrobben, dan is de sportschool, de tennishal, of lekker outdoor sporten ook
een optie om fysiek in beweging te zijn. Dan ga je meestal ook wel minder eten. Zonde om alles er weer af te moeten lopen of fietsen, toch?

Ad 7. Je moet glutenvrij eten
Glutenvrij eten is belangrijk. Jazeker, als je er niet tegen kunt. Gluten zijn eiwitten die ook in producten voorkomen als brood. 2 op de 100 mensen kunnen niet tegen gluten. Dat is vervelend en vooral een dure zaak. Zij moeten vervangende etenswaren zoeken. Gelukkig komt er steeds meer keuze. De rest van de mensheid kan er gewoon tegen. Als je glutenvrij wilt eten, dan hoef je dat ook weer niet te laten. Vraag jezelf alleen even af waarom je dat doet. Je krijgt zo namelijk minder belangrijke vitaminen als B en E, en ijzer en vezels binnen. Die moet je vervangen, anders doe je jezelf tekort.

Ad 8. Ontbijten is verplichte kost
Hoewel er logica in schuilt, is het nooit wetenschappelijk bewezen. Dus of jij direct eet als je uit je bed komt omdat je trekt hebt, of je wacht twee uurtjes, dat moet je helemaal zelf aanvoelen. Het enige wat je moet doen is opletten wat je dan als eerste eet. Sla je het ontbijt over en ga je direct door naar de gevulde koek, dan doe je toch iets niet goed. Hou jezelf niet voor de gek. Eet een voedzaam en gezond ontbijt zodra je kunt. Dan heb je weer goede en bruikbare energie waar je iets mee kunt. En ga je later op de dag niet snel in de fout. Er zijn nog heel veel fabeltjes in voedingsland. Gebruik je verstand èn luister naar je lichaam. Bedenk eens wat nou eigenlijk normaal is, en zorg dat je wat minder eet en drinkt of in elk geval gezondere dingen uitkiest. Dan heb je al een boel gezondheidswinst geboekt. Succes!

Groetjes, Marjolein
www.foodmindmotion.nl