Een goed begin … Tips van leefstijlcoach Ingrid

De eerste stap is gezet: je hebt een uitdaging gekozen en bent gestart! Maar nu? 

Ik ga zelf natuurlijk ook meedoen aan 30dagengezonder. In maart kijk ik geen Netflix, want dat kost me zeeën aan tijd. En echt ontspannend is het niet; dat lijkt alleen maar zo. Het is vooral verslavend.

Wat levert het je op?

Als je iets in je gedrag wilt veranderen, moet je gemotiveerd zijn. Wat is de reden dat je iets wilt veranderen? Ik wil meer tijd om de dingen te doen die ik leuk vindt. Boeken lezen, tuinieren, brood bakken, creatief zijn en meer. Ik weet namelijk dat die activiteiten écht ontspannend zijn. Wil jij iets veranderen? Sta dan eerst stil bij wat het je gaat opleveren. Die wetenschap is al een beloning op zich. 

Is je doel reëel?

In de praktijk zie ik vaak dat mensen te veel in één keer willen veranderen. Kortstondig drie maal per week sporten is best vol te houden. Maar hoe houd je het voor langere tijd vol? Mijn advies is om te beginnen met een verandering die je echt kunt volhouden. Lukt dat over drie maanden nog steeds? En over een jaar? Is het antwoord ‘nee’? Dan kun je je doel wat bijstellen. Of eerst iets anders veranderen. Een reële keuze is beter vol te houden. Dus ga eerst voor twee keer sporten, want drie keer lukt wellicht niet.

Neem kleine stapjes

Verander ook niet teveel in één keer. Dat geeft stress en onze hersenen willen geen stress. Die willen dat alles zo blijft als het is. Ga dus niet stoppen met roken en alcohol drinken tegelijk. Wil je afvallen? Verander je voedingspatroon dan in stapjes. Dan heb je telkens een succes en worden je hersenen beloond. Zo mag ik van mijzelf wel naar mooie documentaires op de NPO blijven kijken. Ik ga niet zowel Netflix als de NPO vaarwel zeggen.

Wat en wie kunnen helpen?

Hulpbronnen zijn ook heel belangrijk. Ga na wat jou kan helpen om je gedrag te veranderen. Denk even terug an een eerdere verandering. Wat hielp daarbij? Misschien je doorzettingsvermogen? Of de beloning die je jezelf gaf toen het gelukt was?

Kijk ook naar wie je zou kunnen helpen. En op welke manier. Het is best fijn als je even bij iemand terecht kan als het allemaal wat moeilijker gaat. Je kunt natuurlijk ook professionele begeleiding zoeken.

Wie schrijft, die blijft

Van opschrijven is bewezen dat het helpt als je wilt afvallen. Dus wie schrijft, die blijft. Stel jezelf dagelijks de vraag: heb ik vandaag gedaan wat ik me heb voorgenomen? En noteer je antwoord.

Ruim belemmeringen op

Als laatste… Denk ook na over wat je kan belemmeren om je doel te bereiken. En ruim die belemmeringen zoveel mogelijk op of ga ze uit de weg. Zo ga ik mijn Netflix-abonnement opzeggen. Doe ik dat niet, dan is de kans groter dat ik toch ga kijken. ;(