De invloed van je sociale omgeving op je gewicht

De invloed van je sociale omgeving op je gewicht

In dit stukje van FoodMindMotion gaat het over hoe je sociale omgeving jou beïnvloedt. Je sociale omgeving wordt bepaald door je familie, vrienden, collega’s, buren, je sportvereniging. Daarnaast
kan je eetgedrag zeer sterk beïnvloed worden door je cultuur en eventuele geloofsovertuiging. Islamieten en Joden hebben spijswetten, en van vroeger uit hadden de Katholieken een vastenperiode en zelfs nu nog vaak eten zij op vrijdag vis.

Elke groep waar je deel van uitmaakt is een referentiegroep. Je doet vaak mee met het gedrag wat daar sociaal of cultureel de standaard is. Soms is er sprake van directe groepsdruk. Die gezellige (nieuwjaars)borrel: “Kom neem er nog een, doe niet zo flauw”. Als je niet uit de toon wilt vallen doe je mee. Als je gezond wilt leven, moet je daar soms tegenin gaan. Zeker als je gewicht wilt verliezen.

Ga sociale situaties zeker niet uit de weg, maar als de rest wat anders doet dan wat jij eigenlijk wilt, komt het wel even op jouw eigen sterke wil aan. Niet makkelijk, maar er zijn steeds meer mensen die dat wel gewoon doen.

Hoe zeg je nee?
Om af te bakenen wanneer je ja en wanneer je nee zegt, kun je je agenda pakken en de momenten afbakenen waar je weet dat het lastig wordt. Je kunt je inbeelden welke vragen en opmerkingen je kunt verwachten en wat daarop je antwoord zal zijn. “Nee, dank je, ik zit nog vol van mijn lunch”. De meesten zullen je stiekem bewonderen om je standvastigheid. Sommigen zullen je een beetje plagen. Dat maakt niet uit. Je kunt natuurlijk ook van tevoren bedenken wat je wel neemt. En dan houd je daar de volgende dag weer rekening mee in je (gezond blijvende) eetpatroon. Weten =
beheersing! Als je gezonder wilt leven, geldt vaak ook dat je mentaal sterker wordt. Misschien is het moeilijk, maar als jij volhoudt, dan boek je resultaten. Jij kiest wat jij wilt. Blijf je hetzelfde doen als wat je deed, dan krijg je dezelfde resultaten. Jij bepaalt zelf wat er je mond in gaat.

Wie bepaalt wat jij eet?
Laat je omgeving niet bepalen wat jij eet en drinkt. Je bent niemand verantwoording schuldig als jij voor jezelf wilt zorgen. In een wereld van overvloed aan voedsel zijn er nog maar weinig mensen die zich
(kunnen) beperken. Het aanbod is overal en dat is eigenlijk nergens voor nodig. Bedenk eens hoe mensen vroeger leefden, zonder alle verleidingen en zie dat als je nieuwe norm. Sluit je af voor alle eetprikkels en zorg voor je eigen kostje.

Om je heen groeit iedereen met je mee. Normen zijn anders geworden. Veel mensen hebben overgewicht, maar het valt niet meer heel erg op. Eten, vooral vet of suikerrijk, zet aan tot meer eten. Daarnaast zijn we minder actief. Overgewicht leidt tot ongemak en op den duur tot ziektelast. We proberen onszelf goed te praten, maar als je eens eerlijk bent tegen jezelf? Kies jij dan altijd het beste?

Alleen of met steun?
Wat je kunt doen is steun vragen aan je omgeving. Ongeveer 40% van je succes om te slagen in het bereiken van je doelen, is gelegen in hoe jouw omgeving jou steunt. Daarin moet je een assertieve rol durven te nemen. Vertel je omgeving wat je wilt en hoe je dat gaat doen. Loop door langs de kroketten in de bedrijfskantine, zeg nee tegen het verjaardagsgebak van je collega, en drink alcohol-
en suikervrij op de borrel. En zeg tegen je familie en vrienden wat je wilt. Tien tegen één dat ze je echt wel willen helpen. Misschien neem je ze zelfs mee in een gezonder patroon. Ook een optie is om
iemand in te schakelen die jou coacht en controleert.

 

Stel jezelf in elk geval altijd deze vragen:
1. Eet ik wat IK wil eten?
2. Eet ik iets omdat iemand anders dat verwacht?
3. Eet ik iets om een bepaalde indruk te maken?
Geniet van momentjes dat je ‘uit de band’ springt, maar besef dat je je gezondheid voor een groot deel in eigen hand kunt houden. Jouw acties leiden tot het resultaat. Zet ‘m op!

Groetjes, Marjolein
Leefstijlcoach bij www.foodmindmotion.nl