30dagengezonder coach Marjolein Dees stelt zich voor

Hallo allemaal,

Ik ben Marjolein Dees, leefstijlcoach van FoodMindMotion. De drie pijlers van mijn activiteiten zijn gezonde voeding, mentale gezondheid en doeltreffende beweging.

Mijn uitdaging is om mensen slimmer met hun gezondheid om te laten gaan. Vaak kun je met kleine aanpassingen voor de langere termijn veel bereiken. Zo hoef je niet op een streng dieet waar je lichaam van in de war raakt. Ook is het makkelijker om het vol te houden. Leefstijlbegeleiding is een goede keuze als je meer kilo’s kwijt wilt. Je leert dan precies wat jij moet doen om af te vallen en je hebt een ‘stok achter de deur’.                                                          

Waar je nu direct mee kunt beginnen, is je eetpatroon eens onder de loep te nemen. Wat zijn jouw ‘guilty pleasures’? Kun je daar iets anders voor verzinnen? Bij het Voedingscentrum hebben ze dit kort geleden geïntroduceerd onder de naam ‘EETWISSELS”. Zelf heb ik bijvoorbeeld wijn omgewisseld voor lekkere smaakjes thee. Dat bespaart kcal èn geld. Bovendien ben ik beter gaan slapen.

’s Ochtends of ’s middags heb ik vaak een snackmoment. Jij ook? De meeste Nederlanders eten niet genoeg groenten. Elke dag moet je minimaal 250 gram groenten eten. Dat haal je niet door alleen bij je avondmaaltijd groenten te eten. Nu ik mijn koekje(s) heb omgewisseld voor worteltjes, paprika en schijfjes komkommer, haal ik het eigenlijk zonder moeite. Bovendien krijg ik extra vitaminen en mineralen binnen, en geen loze kilocalorieën die alleen maar meer vetopslag opleveren. Zo verbeter je gemakkelijk je patroon en val je nog af bovendien. Win-win!

Wat kun jij doen? Lees het volgende rustig door. Misschien zit er iets voor je bij? En anders kun je zelf bedenken wat je wilt omwisselen uit je huidige eetpatroon. Elke stap die je zet is er een. Zet ‘m op!

Lees verder….. (bron Voedingscentrum)

Eetwissels voor het ontbijt en lunch

Ham is erg zout. Ei niet. Tenzij je er natuurlijk zelf zout op strooit ;). Het opgroeien van een varken heeft meer effect op het milieu dan een kip (leghen). Daardoor is ei een betere keuze dan ham.

Uit witbrood is het beste uit gehaald; de vezels. Hartstikke zonde! In volkorenbrood blijft alles bewaard. Je verspilt dan dus niets.

Wissel je vette 48+ kaas in voor hüttenkäse (cottage cheese) of zuivelspread? Dan krijg je minder verzadigd vet binnen. Voor hüttenkäse is ook veel minder melk nodig dan bij het maken van kaas. In roomboter zit veel meer verzadigd vet dan in halvarine. En om roomboter te maken is veel melk nodig. De ingrediënten van halvarine komen voornamelijk van planten. Dat belast het milieu minder.

In een croissant zitten nauwelijks vezels. Een mueslibol zit daar bomvol mee. De ingrediënten van een mueslibol belasten het milieu minder dan die van een croissant. Chocopasta zit boordevol suiker. Dan liever pindakaas! Pinda’s zijn van alle noten het meest milieuvriendelijk. En wie is er nou niet dol op pindakaas?

In salami zit veel zout en verzadigd vet. In (vette) vis zitten juist goede vetten en dat is supergezond. Makreel, zalm, sardientjes; allemaal heerlijk. Vis heeft ook minder invloed op het klimaat en
landgebruik dan varkensvlees. Die kant-en-klare soepen en bouillonblokjes? Zout! Met een zelfgemaakte salade weet je tenminste wat je eet. En lekker vers, daar doe je het milieu ook een plezier mee omdat je het niet hoeft te koken.

Informatie over de ‘eetwissels’ is te vinden op :
https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/eetwissel/eetwissel-inspiratie.aspx

Eetwissels voor de warme maaltijd

In een gehaktbal zit meer zout. Daarnaast hebben varkens en koeien meer land, voer, energie en water nodig dan kippen. Varkens en koeien poepen ook meer. Daarbij komen gassen vrij.
Die gassen dragen bij aan het opwarmen van de aarde. Spekjes zijn zout en zitten vol verzadigd vet. En nootjes? Die kun je ongezouten kopen en zitten vol goed onverzadigd vet. En met een dagje geen vlees belast je het milieu tot een tiende minder. Win-win-win dus.

Vervang je hamburger een keertje voor een bonenburger. Meer bonen eten is goed voor je cholesterol. Bonen zijn niet alleen maar goed voor jou, maar óók voor het milieu. Ze zijn maar liefst
20 keer zo goed voor het klimaat. In roomboter zit veel meer verzadigd vet dan in vloeibaar bak- en braadvet. Om roomboter te maken heb je melk nodig, en dus koeien. Bak- en braadvet wordt voornamelijk gemaakt van planten. Je wisselt dus van dier naar plant. Dat belast het milieu minder.

Ga je van wit naar volkoren, dan maak je een wissel van weinig vezels naar veel vezels. En al die vezels uit granen zijn goed voor je lijf. Zo heb je minder kans op darmkanker. 
 

Eetwissels voor drinken en tussendoor

Chips=zout. Terwijl: als je een handje ongezouten noten wegknabbelt snack je gezond. En het scheelt ook voor het milieu omdat chips moeilijker te maken is. Zéker als je het bij dat handje houdt.
Wissel je van cola naar water, dan bespaar je wel zes suikerklontjes. En omdat kraanwater geen verpakking en vrachtwagens nodig heeft, is het ook beter voor het milieu.

Dranken met suiker kunnen je dik maken. Thee zonder suiker kun je lekker blijven drinken! Om ice tea te maken is meer verpakking, bewerking en vervoer nodig dan voor een theezakje. Directe winst voor het milieu dus. In ontbijtkoek zit vaak veel suiker. Fruit zit juist vol vitamines, mineralen en vezels. De keuze aan fruit is reuze. En voor fruit is geen fabriek en bewerking nodig.

Neem je een kant-en-klaar zoet toetje met veel suiker of ga je voor lekker zoet fruit met veel vezels en vitamine C? Weer een hele goede Eetwissel. Fruit is vers en daar komt geen fabriek of verpakking bij kijken.

Mijn eetwissels in 2019 worden:

………………………………………. / ……………………………………………..

………………………………………. / ……………………………………………..

………………………………………. / ……………………………………………..

………………………………………. / ……………………………………………..

………………………………………. / ……………………………………………..

Welke eetwissels heb jij al toegepast en welke ga je nu doorvoeren? Nog steeds spelen ook zaken als hoe vaak je iets eet en de portiegrootte een rol. Je kunt dus niet ongestraft dooreten van de betere
keuzes, maar dat snap je al wel natuurlijk ��.

Groetjes, Marjolein, www.foodmindmotion.nl