Jasper de Vries

Omgaan met verleidingen – Tips van voedingscoach Jasper

We zijn uit de startblokken. ‘Een goed begin geeft moed en zin’, zo luidt het spreekwoord.

Maar hoe zorg je voor een goed begin? Jasper van het Voedingscentrum geeft je tips om goed te beginnen. Bekijk de videofilm van het Voedingscentrum.

 

Boom met schors (Shutterstock)

Natuur en gezond gaan samen! Natuurcoach Sabine van Keulen van Landschap Noord Holland

Graag ga ik in op de positieve effecten van natuur op gezondheid. En van het doen van vrijwilligerswerk in en voor de natuur. De komende weken ben ik jullie natuurcoach, met volop ideeën.

Natuur geeft je energie, schone lucht, rust en ruimte in je hoofd. Hoe mooi is dat? Kijk om je heen en ga erop uit. Beleef 30 dagen méér natuur: Kom mee naar buiten, er is veel te zien en te ontdekken in de natuur. Kijk op de websites van Landschap Noord-Holland, IVN, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en het Goois Natuurreservaat voor de natuurgebieden en activiteiten bij jou in de buurt.

Ik heb alvast wat tips op een rijtje gezet:

  • Wandel naar een natuurgebied of park. Ruik de eerste bloemen, bewonder het frisse groen en zingende vogels, laat je overdonderen door prachtige wolkenpartijen.
  • Trek je wandelschoenen aan en volg het uitgestippelde Wandelnetwerk van Noord-Holland.
  • Wil je liever samen wandelen in de natuur? Gezond Natuur Wandelen organiseert elke week gratis natuurwandelingen in het groen.
  • Help eens mee als vrijwilliger voor en in de natuur. Zo leer je iets over het gebied, help je de natuur én blijf je zelf fit.
  • Bezoek het strand, trek je schoenen uit, voel het zand en luister naar de golven.
  • Wandel naar het park bij jou in de buurt en rust uit op een bankje.
  • Maak een lekkere fietstocht door het bos.
  • Doe buiten in de natuur ademhalingsoefeningen. 
  • Ga de tuin in en luister naar de dieren om je heen.
  • Kijk of je natuur in je dagelijkse routine kunt inpassen. Fiets bijvoorbeeld eens een andere route naar je werk, zodat je door dat leuke park komt. 
  • Maak elke week een mooie foto in de natuur. Kun je nog nagenieten! 
Ingrid Kop

Een goed begin … Tips van leefstijlcoach Ingrid

De eerste stap is gezet: je hebt een uitdaging gekozen en bent gestart! Maar nu? 

Ik ga zelf natuurlijk ook meedoen aan 30dagengezonder. In maart kijk ik geen Netflix, want dat kost me zeeën aan tijd. En echt ontspannend is het niet; dat lijkt alleen maar zo. Het is vooral verslavend.

Wat levert het je op?

Als je iets in je gedrag wilt veranderen, moet je gemotiveerd zijn. Wat is de reden dat je iets wilt veranderen? Ik wil meer tijd om de dingen te doen die ik leuk vindt. Boeken lezen, tuinieren, brood bakken, creatief zijn en meer. Ik weet namelijk dat die activiteiten écht ontspannend zijn. Wil jij iets veranderen? Sta dan eerst stil bij wat het je gaat opleveren. Die wetenschap is al een beloning op zich. 

Is je doel reëel?

In de praktijk zie ik vaak dat mensen te veel in één keer willen veranderen. Kortstondig drie maal per week sporten is best vol te houden. Maar hoe houd je het voor langere tijd vol? Mijn advies is om te beginnen met een verandering die je echt kunt volhouden. Lukt dat over drie maanden nog steeds? En over een jaar? Is het antwoord ‘nee’? Dan kun je je doel wat bijstellen. Of eerst iets anders veranderen. Een reële keuze is beter vol te houden. Dus ga eerst voor twee keer sporten, want drie keer lukt wellicht niet.

Neem kleine stapjes

Verander ook niet teveel in één keer. Dat geeft stress en onze hersenen willen geen stress. Die willen dat alles zo blijft als het is. Ga dus niet stoppen met roken en alcohol drinken tegelijk. Wil je afvallen? Verander je voedingspatroon dan in stapjes. Dan heb je telkens een succes en worden je hersenen beloond. Zo mag ik van mijzelf wel naar mooie documentaires op de NPO blijven kijken. Ik ga niet zowel Netflix als de NPO vaarwel zeggen.

Wat en wie kunnen helpen?

Hulpbronnen zijn ook heel belangrijk. Ga na wat jou kan helpen om je gedrag te veranderen. Denk even terug an een eerdere verandering. Wat hielp daarbij? Misschien je doorzettingsvermogen? Of de beloning die je jezelf gaf toen het gelukt was?

Kijk ook naar wie je zou kunnen helpen. En op welke manier. Het is best fijn als je even bij iemand terecht kan als het allemaal wat moeilijker gaat. Je kunt natuurlijk ook professionele begeleiding zoeken.

Wie schrijft, die blijft

Van opschrijven is bewezen dat het helpt als je wilt afvallen. Dus wie schrijft, die blijft. Stel jezelf dagelijks de vraag: heb ik vandaag gedaan wat ik me heb voorgenomen? En noteer je antwoord.

Ruim belemmeringen op

Als laatste… Denk ook na over wat je kan belemmeren om je doel te bereiken. En ruim die belemmeringen zoveel mogelijk op of ga ze uit de weg. Zo ga ik mijn Netflix-abonnement opzeggen. Doe ik dat niet, dan is de kans groter dat ik toch ga kijken. ;(

Ilya den Dulk

30dagengezonder-coach Ilya den Dulk-Slingerland stelt zich voor

Werk jij veel met de computer? Dan is de kans groot dat je daardoor wel eens last van je nek of schouders krijgt. In de komende nieuwsbrieven van de 30dagengezonder zal ik daarom tips geven om lichamelijke klachten te voorkomen.

Ik zal me even voorstellen: Mijn naam is Ilya den Dulk-Slingerland, en ruim 20 jaar werkzaam als arbo-adviseur en ergonoom. De afgelopen jaren heb ik mij als ergonoom volledig gespecialiseerd in beeldschermwerk.

Wil jij ook van je klachten af of ze graag voorkomen? Houd dan mijn columns in de gaten. Ik geef tips over werkplekinrichting, werkhouding, oefeningen en meer.

Ingrid Kop

30dagengezonder-coach Ingrid Kop stelt zich voor

Ingrid Kop is diëtist/leefstijlcoach én stress- en burnoutcoach. Haar praktijk heet Eilandcoaching. “Ik werk altijd buiten met mijn cliënten. Wandelend en/of hardlopend in de Gooise natuur en soms op Spaanse eilanden. Veel van hen hebben klachten als stress of burn-out; er zijn er ook met aan stress gerelateerde voedingsproblemen, zoals overgewicht, prikkelbare darmen of migraine.

Door buiten te werken komen mijn cliënten letterlijk en figuurlijk in beweging. En de stap naar zelf gaan bewegen wordt kleiner. Om fysiek en mentaal fitter te worden moet je vaak iets in je gedrag veranderen en dat is niet eenvoudig. Hoe doe je dat nu en hoe houd je het vol? Daarover ga ik je ook  meer vertellen, komende maand.

https://www.youtube.com/watch?v=e-kbhP2XNGY.

30dagengezonder-coach Jasper de Vries stelt zich voor

“De komende weken gaan wij ons steentje bijdragen aan jouw uitdaging, als je hebt gekozen om gezonder te gaan eten en drinken. Wie wij zijn? Mijn collega’s en ik van het Voedingscentrum in Den Haag. Ik werk daar als woordvoerder. Samen zullen we je voorzien van de beste tips en tricks, apps en tools om je op weg te helpen naar een gezonder eetpatroon.”

Met het welkomstpakket heb je al het een en ander ontvangen van het Voedingscentrum: een handige koelkastthermometer en een bewaarsticker.

 

Kalender 30dagengezonder

Steuntje nodig? Download de kalender

Steuntje nodig? Download het contract met jezelf
Een uitdaging aangaan kan voor iedereen anders aanvoelen. Voor de een is het een makkie; voor de ander best lastig. Het heeft natuurlijk ook met de uitdaging zelf te maken en met je omgeving. Een contract met jezelf kan je helpen tijdens deze 30dagengezonder. Je kunt het downloaden van onze website. Hang de kalender op een zichtbare plek en hou dagelijks je vorderingen bij. Het werkt!

 

Naomi van der Werff

30dagengezonder-coach Naomi van der Werff stelt zich voor

Hoi,

Mijn naam is Naomi en ik ben yogadocent. Als ‘ontspanningscoach’ zal ik tijdens de actie 30dagengezonder regelmatig aandacht geven aan de uitdaging die jij wellicht hebt gekozen: 30 dagen meer ontspannen. Ontzettend leuk om hier weer aan bij te dragen. Je kunt van mij verschillende tips en oefeningen verwachten en een meditatiepodcast die je kunt beluisteren. Wil je meer weten over mij? Kijk dan op www.yoginomi.nl. En heb je vragen over ontspanning, meditatie, yoga en beweging? Stel ze gerust via info@30dagengezonder.nl

Voorbereiding op ontspanning

Misschien ervaar je momenteel stress in je leven. Of wil je meer rustmomenten inbouwen.

Stress? Neem eens tijd om na te denken wat er precies stress oplevert. Zet op papier wat er speelt in je leven en merk op welk effect dit heeft op je lichaam. Wat voel je bij ieder onderwerp? Wat zegt je onderbuikgevoel? Pas wanneer je weet waardoor je gestrest raakt kun je echt actie ondernemen.

Meer rust nodig? Ga na op welk moment van de dag je dit wilt gaan inbouwen. Misschien wil je meer tijd nemen voor meditatie, of denk je eraan iets aan yoga te gaan doen. Dat kun bij een yogaschool in de buurt of met privé-les. Het kan ook thuis, op en plek waar je ongestoord je oefeningen kunt doen. Een kleed om jezelf warm te houden, vloerbedekking of een yogamatje en meditatiekussen zijn voldoende. Zorg ook dat het lekker warm is in deze ruimte.

Heel veel succes met de voorbereidingen!

Liefs, Naomi

Gratis les in mindfulness

Altijd al eens willen kennismaken met mindfulness? Dan is dit een mooie kans! Voor deelnemers aan 30dagengezonder organiseert ‘Les in Mindfulness’ een gratis les in Huizen. Fijn, zo’n extra steuntje in de rug.

Tijdens deze avond geeft Marie-Anne Berends uitleg over wat mindfulness is en wat het je kan opleveren. We doen een aantal eenvoudige mindfulness-oefeningen die lichaam en geest helpen ontspannen. Je kunt de oefeningen ook toepassen op momenten dat het lastig is om je uitdaging vol te houden.

Voor deze oefeningen heb je geen bijzondere lichamelijke conditie nodig. Immers: we trainen de geest en niet het lichaam! Je mag op een matje liggen, op een kussentje zitten, maar ook op een stoel als dat prettiger is. Je hoeft ook niets mee te nemen. Het enige dat je nodig hebt is ‘open aandacht en een nieuwsgierige blik’.

Datum, tijd en locatie

  • Datum: dinsdag 10 maart 2020, van 19.00-21.00 u.
  • Locatie: Centrum Bala, Trompstraat 1, 1271 SX Huizen

Aanmelden

  • Aanmelden: www.lesinmindfulness.nl/contact
  • Vermeld bij aanmelding ‘Gratis les in mindfulness’ en met hoeveel personen je wilt komen.
  • Het maximum aantal deelnemers is 16; inschrijven gaat op volgorde van binnenkomst. De les gaat door bij ten minste 6 deelnemers.
  • Voorafgaand aan de bijeenkomst ontvangt je een bevestigingsmail met daarin alle informatie die je nodig hebt.

Spinnneweb positieve gezondheid

Anders kijken naar gezondheid: positieve gezondheid

Gezondheid is méér dan een gezond lichaam. Gezondheid is ook: contact hebben met anderen, energie hebben, jezelf accepteren. Ook: een doel hebben in het leven, genieten en ga zo maar door. Als je op die manier kijkt, kan iemand met een ziekte ook heel gezond zijn.

Deze brede blik op gezondheid wordt ook wel positieve gezondheid genoemd. Machteld Huber, de grondlegger van positieve gezondheid, heeft alles wat te maken heeft met je gezondheid/kwaliteit van leven in een spinnenweb gezet. Om zicht te krijgen op je ‘positieve gezondheid’ en om grip te krijgen op mogelijke veranderingen, kun je het spinnenweb invullen op www.mijnpositievegezondheid.nl.

De campagne 30dagengezonder is óók opgezet met deze brede blik. De uitdagingen die de deelnemers oppakken zijn dan ook heel divers. Elke dag wandelen, een natuurfoto maken, niet snoepen, elke dag complimenten geven,  ’s avonds geen werkmail. Zo werken we met z’n allen aan onze positieve gezondheid.

Nieuwsgierig naar meer informatie over positieve gezondheid?

Lees dan dit artikel: www.maatschapwij.nu/blogs/kwaliteit-van-leven/ en kijk eens op www.mijnpositievegezondheid.nl of www.iph.nl