De invloed van je sociale omgeving op je gewicht

De invloed van je sociale omgeving op je gewicht

In dit stukje van FoodMindMotion gaat het over hoe je sociale omgeving jou beïnvloedt. Je sociale omgeving wordt bepaald door je familie, vrienden, collega’s, buren, je sportvereniging. Daarnaast
kan je eetgedrag zeer sterk beïnvloed worden door je cultuur en eventuele geloofsovertuiging. Islamieten en Joden hebben spijswetten, en van vroeger uit hadden de Katholieken een vastenperiode en zelfs nu nog vaak eten zij op vrijdag vis.

Elke groep waar je deel van uitmaakt is een referentiegroep. Je doet vaak mee met het gedrag wat daar sociaal of cultureel de standaard is. Soms is er sprake van directe groepsdruk. Die gezellige (nieuwjaars)borrel: “Kom neem er nog een, doe niet zo flauw”. Als je niet uit de toon wilt vallen doe je mee. Als je gezond wilt leven, moet je daar soms tegenin gaan. Zeker als je gewicht wilt verliezen.

Ga sociale situaties zeker niet uit de weg, maar als de rest wat anders doet dan wat jij eigenlijk wilt, komt het wel even op jouw eigen sterke wil aan. Niet makkelijk, maar er zijn steeds meer mensen die dat wel gewoon doen.

Hoe zeg je nee?
Om af te bakenen wanneer je ja en wanneer je nee zegt, kun je je agenda pakken en de momenten afbakenen waar je weet dat het lastig wordt. Je kunt je inbeelden welke vragen en opmerkingen je kunt verwachten en wat daarop je antwoord zal zijn. “Nee, dank je, ik zit nog vol van mijn lunch”. De meesten zullen je stiekem bewonderen om je standvastigheid. Sommigen zullen je een beetje plagen. Dat maakt niet uit. Je kunt natuurlijk ook van tevoren bedenken wat je wel neemt. En dan houd je daar de volgende dag weer rekening mee in je (gezond blijvende) eetpatroon. Weten =
beheersing! Als je gezonder wilt leven, geldt vaak ook dat je mentaal sterker wordt. Misschien is het moeilijk, maar als jij volhoudt, dan boek je resultaten. Jij kiest wat jij wilt. Blijf je hetzelfde doen als wat je deed, dan krijg je dezelfde resultaten. Jij bepaalt zelf wat er je mond in gaat.

Wie bepaalt wat jij eet?
Laat je omgeving niet bepalen wat jij eet en drinkt. Je bent niemand verantwoording schuldig als jij voor jezelf wilt zorgen. In een wereld van overvloed aan voedsel zijn er nog maar weinig mensen die zich
(kunnen) beperken. Het aanbod is overal en dat is eigenlijk nergens voor nodig. Bedenk eens hoe mensen vroeger leefden, zonder alle verleidingen en zie dat als je nieuwe norm. Sluit je af voor alle eetprikkels en zorg voor je eigen kostje.

Om je heen groeit iedereen met je mee. Normen zijn anders geworden. Veel mensen hebben overgewicht, maar het valt niet meer heel erg op. Eten, vooral vet of suikerrijk, zet aan tot meer eten. Daarnaast zijn we minder actief. Overgewicht leidt tot ongemak en op den duur tot ziektelast. We proberen onszelf goed te praten, maar als je eens eerlijk bent tegen jezelf? Kies jij dan altijd het beste?

Alleen of met steun?
Wat je kunt doen is steun vragen aan je omgeving. Ongeveer 40% van je succes om te slagen in het bereiken van je doelen, is gelegen in hoe jouw omgeving jou steunt. Daarin moet je een assertieve rol durven te nemen. Vertel je omgeving wat je wilt en hoe je dat gaat doen. Loop door langs de kroketten in de bedrijfskantine, zeg nee tegen het verjaardagsgebak van je collega, en drink alcohol-
en suikervrij op de borrel. En zeg tegen je familie en vrienden wat je wilt. Tien tegen één dat ze je echt wel willen helpen. Misschien neem je ze zelfs mee in een gezonder patroon. Ook een optie is om
iemand in te schakelen die jou coacht en controleert.

 

Stel jezelf in elk geval altijd deze vragen:
1. Eet ik wat IK wil eten?
2. Eet ik iets omdat iemand anders dat verwacht?
3. Eet ik iets om een bepaalde indruk te maken?
Geniet van momentjes dat je ‘uit de band’ springt, maar besef dat je je gezondheid voor een groot deel in eigen hand kunt houden. Jouw acties leiden tot het resultaat. Zet ‘m op!

Groetjes, Marjolein
Leefstijlcoach bij www.foodmindmotion.nl

30dagengezonder coach Marjolein Dees stelt zich voor

Hallo allemaal,

Ik ben Marjolein Dees, leefstijlcoach van FoodMindMotion. De drie pijlers van mijn activiteiten zijn gezonde voeding, mentale gezondheid en doeltreffende beweging.

Mijn uitdaging is om mensen slimmer met hun gezondheid om te laten gaan. Vaak kun je met kleine aanpassingen voor de langere termijn veel bereiken. Zo hoef je niet op een streng dieet waar je lichaam van in de war raakt. Ook is het makkelijker om het vol te houden. Leefstijlbegeleiding is een goede keuze als je meer kilo’s kwijt wilt. Je leert dan precies wat jij moet doen om af te vallen en je hebt een ‘stok achter de deur’.                                                          

Waar je nu direct mee kunt beginnen, is je eetpatroon eens onder de loep te nemen. Wat zijn jouw ‘guilty pleasures’? Kun je daar iets anders voor verzinnen? Bij het Voedingscentrum hebben ze dit kort geleden geïntroduceerd onder de naam ‘EETWISSELS”. Zelf heb ik bijvoorbeeld wijn omgewisseld voor lekkere smaakjes thee. Dat bespaart kcal èn geld. Bovendien ben ik beter gaan slapen.

’s Ochtends of ’s middags heb ik vaak een snackmoment. Jij ook? De meeste Nederlanders eten niet genoeg groenten. Elke dag moet je minimaal 250 gram groenten eten. Dat haal je niet door alleen bij je avondmaaltijd groenten te eten. Nu ik mijn koekje(s) heb omgewisseld voor worteltjes, paprika en schijfjes komkommer, haal ik het eigenlijk zonder moeite. Bovendien krijg ik extra vitaminen en mineralen binnen, en geen loze kilocalorieën die alleen maar meer vetopslag opleveren. Zo verbeter je gemakkelijk je patroon en val je nog af bovendien. Win-win!

Wat kun jij doen? Lees het volgende rustig door. Misschien zit er iets voor je bij? En anders kun je zelf bedenken wat je wilt omwisselen uit je huidige eetpatroon. Elke stap die je zet is er een. Zet ‘m op!

Lees verder….. (bron Voedingscentrum)

Eetwissels voor het ontbijt en lunch

Ham is erg zout. Ei niet. Tenzij je er natuurlijk zelf zout op strooit ;). Het opgroeien van een varken heeft meer effect op het milieu dan een kip (leghen). Daardoor is ei een betere keuze dan ham.

Uit witbrood is het beste uit gehaald; de vezels. Hartstikke zonde! In volkorenbrood blijft alles bewaard. Je verspilt dan dus niets.

Wissel je vette 48+ kaas in voor hüttenkäse (cottage cheese) of zuivelspread? Dan krijg je minder verzadigd vet binnen. Voor hüttenkäse is ook veel minder melk nodig dan bij het maken van kaas. In roomboter zit veel meer verzadigd vet dan in halvarine. En om roomboter te maken is veel melk nodig. De ingrediënten van halvarine komen voornamelijk van planten. Dat belast het milieu minder.

In een croissant zitten nauwelijks vezels. Een mueslibol zit daar bomvol mee. De ingrediënten van een mueslibol belasten het milieu minder dan die van een croissant. Chocopasta zit boordevol suiker. Dan liever pindakaas! Pinda’s zijn van alle noten het meest milieuvriendelijk. En wie is er nou niet dol op pindakaas?

In salami zit veel zout en verzadigd vet. In (vette) vis zitten juist goede vetten en dat is supergezond. Makreel, zalm, sardientjes; allemaal heerlijk. Vis heeft ook minder invloed op het klimaat en
landgebruik dan varkensvlees. Die kant-en-klare soepen en bouillonblokjes? Zout! Met een zelfgemaakte salade weet je tenminste wat je eet. En lekker vers, daar doe je het milieu ook een plezier mee omdat je het niet hoeft te koken.

Informatie over de ‘eetwissels’ is te vinden op :
https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/eetwissel/eetwissel-inspiratie.aspx

Eetwissels voor de warme maaltijd

In een gehaktbal zit meer zout. Daarnaast hebben varkens en koeien meer land, voer, energie en water nodig dan kippen. Varkens en koeien poepen ook meer. Daarbij komen gassen vrij.
Die gassen dragen bij aan het opwarmen van de aarde. Spekjes zijn zout en zitten vol verzadigd vet. En nootjes? Die kun je ongezouten kopen en zitten vol goed onverzadigd vet. En met een dagje geen vlees belast je het milieu tot een tiende minder. Win-win-win dus.

Vervang je hamburger een keertje voor een bonenburger. Meer bonen eten is goed voor je cholesterol. Bonen zijn niet alleen maar goed voor jou, maar óók voor het milieu. Ze zijn maar liefst
20 keer zo goed voor het klimaat. In roomboter zit veel meer verzadigd vet dan in vloeibaar bak- en braadvet. Om roomboter te maken heb je melk nodig, en dus koeien. Bak- en braadvet wordt voornamelijk gemaakt van planten. Je wisselt dus van dier naar plant. Dat belast het milieu minder.

Ga je van wit naar volkoren, dan maak je een wissel van weinig vezels naar veel vezels. En al die vezels uit granen zijn goed voor je lijf. Zo heb je minder kans op darmkanker. 
 

Eetwissels voor drinken en tussendoor

Chips=zout. Terwijl: als je een handje ongezouten noten wegknabbelt snack je gezond. En het scheelt ook voor het milieu omdat chips moeilijker te maken is. Zéker als je het bij dat handje houdt.
Wissel je van cola naar water, dan bespaar je wel zes suikerklontjes. En omdat kraanwater geen verpakking en vrachtwagens nodig heeft, is het ook beter voor het milieu.

Dranken met suiker kunnen je dik maken. Thee zonder suiker kun je lekker blijven drinken! Om ice tea te maken is meer verpakking, bewerking en vervoer nodig dan voor een theezakje. Directe winst voor het milieu dus. In ontbijtkoek zit vaak veel suiker. Fruit zit juist vol vitamines, mineralen en vezels. De keuze aan fruit is reuze. En voor fruit is geen fabriek en bewerking nodig.

Neem je een kant-en-klaar zoet toetje met veel suiker of ga je voor lekker zoet fruit met veel vezels en vitamine C? Weer een hele goede Eetwissel. Fruit is vers en daar komt geen fabriek of verpakking bij kijken.

Mijn eetwissels in 2019 worden:

………………………………………. / ……………………………………………..

………………………………………. / ……………………………………………..

………………………………………. / ……………………………………………..

………………………………………. / ……………………………………………..

………………………………………. / ……………………………………………..

Welke eetwissels heb jij al toegepast en welke ga je nu doorvoeren? Nog steeds spelen ook zaken als hoe vaak je iets eet en de portiegrootte een rol. Je kunt dus niet ongestraft dooreten van de betere
keuzes, maar dat snap je al wel natuurlijk ��.

Groetjes, Marjolein, www.foodmindmotion.nl

30dagengezonder coach Ester Teunen stelt zich voor

Hi!

Mijn naam is Ester Teunen en ik ben als preventiedeskundige bij Brijder. Vanuit mijn werk bij preventie ondersteun ik de actie 30dagengezonder. U zult begrijpen dat ik het dan vooral heb over 30 dagen zonder alcohol. Waarom: Veel mensen hebben onbewust een patroon aangenomen waarbij het vanzelfsprekend is dat ze vrijwel dagelijks meerdere glazen alcohol drinken. 30dagengezonder maakt zich er hard voor om je bewuster te maken van de keuze om wel of niet te drinken. Door mee te doen aan deze actie doorbreek je vastgeroeste patronen en is alcohol niet meer vanzelfsprekend.

Veel deelnemers van IkPas (een actie in januari waarin mensen 30 dagen hun alcoholgebruik op pauze zetten) ervaren ook positieve lichamelijke veranderingen; ze voelen zich fitter en scherper, slapen beter, vallen af en hebben een betere huid. Of je het nu doet om af te vallen, jezelf fitter te voelen of om jezelf uit te dagen; dankzij 30dagengezonder word je bewuster van je alcoholgebruik. We vragen je niet om te stoppen met alcohol, maar om een pauze in te lassen.

Heb je vragen of wilt u een persoonlijk gesprek over je alcoholgebruik neem dan gerust contact op met de afdeling preventie door te mailen naar: preventie@brijder.nl of te bellen naar: 088 3582260

Veel succes toegewenst!

30dagengezonder coach Naomi van der Werff stelt zich voor

Hoi!

Mijn naam is Naomi van der Werff, ik ben 37 jaar oud en ik woon samen met mijn gezin in Zaandam. Ik ben fulltime yogadocent en sinds anderhalf jaar geef ik met veel plezier bedrijfsyoga bij de GGD Zaanstreek-Waterland . De GGD Zaanstreek-Waterland heeft mij benaderd om als ontspanningsdeskundige deel te nemen aan de “30 dagengezonder” campagne die start op 1 maart. Een mooi initiatief van de GGD en ontzettend leuk om hier een bijdrage aan te leveren! Wanneer je het aan mij vraagt, is ontspannen vooral een kwestie van doen. We kunnen er heel veel over lezen en praten, maar uiteindelijk zal je hier zelf echt de tijd en ruimte voor moeten maken in je leven. Naast dat ik een bijdrage lever aan de nieuwsbrief spreek ik meditatiepodcasts in die je op een rustig moment, waar dan ook kunt luisteren. Daarbij zal ik je tips geven en een omschrijving van oefeningen die je thuis kunt doen. Ook kun je mij tijdens de campagne alles vragen op het gebied van ontspanning, meditatie, yoga en beweging. De afgelopen jaren heb ik verschillende opleidingen gevolgd op het gebied van yoga, meditatie en mindfulness. Eerst vooral voor mijzelf, maar al gauw ontdekte ik hoe waardevol het was om mijn kennis en ervaringen met anderen te delen. Ik geef inmiddels alweer een aantal jaar les en richt mij naast yogastudio’s ook op bedrijven. Ik kijk er enorm naar uit mee te werken aan deze campagne en hoop dat ik je kan helpen om wat vaker de ontspanning op te zoeken in jouw leven.

Voorbereiding
Misschien ervaar je momenteel stress in je leven en is dit de reden dat je hebt gekozen voor deze uitdaging. Of je vindt dat er meer rustmomenten ingebouwd mogen worden in jouw leven. Wat je zou kunnen doen, is de komende tijd je eens bewust te worden van de momenten dat je stress ervaart. Soms voel je je gestrest, zonder te weten waar dit vandaan komt. Neem eens de tijd om erachter te komen welke zaken jou precies stress opleveren. Zet vervolgens op papier welke dingen er op dit moment spelen in jou leven en merk op wat voor effect deze dingen hebben op jouw lichaam. Wat voel je bij ieder onderwerp, raadpleeg je onderbuikgevoel. Misschien zijn er zaken waarbij je een vervelend gevoel bekruipt? Pas op het moment dat je weet waardoor je gestrest raakt, kun je echt
actie ondernemen. Wanneer je op zoek bent naar meer rust in je leven dan kun je eens nagaan op welk tijdstip van de dag je dit wilt gaan inbouwen. Misschien wil je meer tijd nemen voor meditatie, of denk je eraan iets aan yoga te gaan doen. Dit kun je natuurlijk doen bij de plaatselijke yogaschool, of je neemt privé les. Je kunt er ook voor kiezen dit thuis te doen. Zorg er dan voor dat je een plek hebt in jouw huis waar je ongestoord je oefeningen kunt doen. Misschien moet je die plek nog creëren. Gewoon op de warme vloerbedekking of misschien koop je wel een yogamatje en meditatiekussen. Zorg ook dat het lekker warm is in deze ruimte en leg een kleed neer om jezelf warm te houden tijdens de meditaties.

Heel veel succes met de voorbereidingen!

Liefs,

Naomi